AnnaLogy

Between the worlds, real and unreal.

K zamyšlení / Život v UK

České káry na káry

Včera jsem viděla pořad Černé Ovce o tom, jak si paní koupila u společnosti AAA auto značky VW passat. Později pomoci odborné prohlídky zjistila, že auto bylo vážně havarované a dožadovala se tak odstoupení od smlouvy. Společnost AAA souhlasila pouze s výměnou vozu stejně nebo vyšší kategorie. Majitelka tedy auto alespoň vyměnila a AAA znovu dala to bourané auto do prodeje.

Skutečnost, že toto auto bylo bourané společnost AAA samozřejmě opět zatajila a tak nový majitel započal to samé kolečko, co předchozí majitelka. Nakonec se majitelé aut díky medializaci dovolali svých práv. Majitelka na rovinu řekla, že nebýt ČT, společnost by se s ní nadále ani nebavila.

Upřímně, když jsem se na ten pořad dívala, nestačila jsem se divit. Vlastně jsem byla z toho dost v šoku, asi už žiju moc dlouho venku. Každopádně proč to vlastně píšu? Protože v Anglii si můžete bezplatně zkontrolovat historii technických kontrol vozidla přímo na stránce GOV (úřední stránky vlády, zkuste si Zadat třeba ML60MWV). Tato služba funguje už od roku 2005.

Každý vůz tu má evidenci o poslední technické kontrole (anglicky MOT) a historii všech MOT včetně oprav nezbytných proto, aby vozidlo úspěšně prošlo kontrolou.

On-line i zjistíte jestli má auto zaplacený road tax (bez uhrazené silniční daně auto na silnici ani nesmí). Také tu prodejce nemůže volně stáčet kilometry, protože se s každou technickou kontrolou do historie eviduje i počet ujetých km.

Lze si také za drobný poplatek udělat tzv. HPI check díky němuž zjistíte, jestli vůz byl např. bouraný nebo není nahlášený jako kradený. Dle rozsahu havárie je případně vůz zařazen do jiné kategorie a tudíž se na nej vztahují i jiné pojišťovací podmínky. Dále si snadno zjistíte počet předchozích majitelů, což má též vliv na cenu vozu.

Vliv na hodnotu vozu má i to, pokud máte k dispozici plnou servisní historii. Technická kontrola a opravy jsou sice povinně evidovány, ale všechny opravy a úpravy, které nesouvisí s technickou pak dále evidovány v systému nejsou. Je proto dobré nechat si vše zaznamenat do servisní knížky nebo schovávat si účtenky.

Zkrátka systém je tu nastaven tak, aby tu zákazník neskončil ošulenej, a když už skončí, tak je to díky jeho vlastní blbosti, protože ty prostředky, jak se tomu vyhnout, tu jsou a snadno dostupné (pokud je někdo líný utratit par liber za HPI při nákupu auta za pár set i tisíc, je to jeho boj). Velcí prodejci aut typu CarGiant (obdoba AAA) tu uvádí historii vozidla včetně nehod stejně jako portál AutoTraderu, kde lze zakoupit auto od soukromého majitele.

Fascinuje mě, že v Čechách v roce 2019 nelze mít volně k dispozici historii ojetiny na vyžádání včetně reportu o technickém stavu vozidla informující o tom, kdy prošlo nebo neprošlo technickou kontrolou a jaké opravy byly provedeny, aby auto nakonec prošlo.

Udivuje mě, že za takto klamavý prodej bouraného auta jako předvedla společnost AAA tu není žádný postih a navíc si obchodník nabízí i po reklamaci vesele auto dál a pokračuje ve svém lživém kolečku. Navíc si bazar „přemazává“ techničák tak, aby byl uveden jako majitel a nebylo možné zjistit skutečný počet předchozích majitelů.

Samozřejmě to pak nahrává všem těm šmejdům typu AAA. Upřímně nevím, kam bych mohla dát podnět, aby se tohle u nás zlepšilo, protože s takovou si jednou v Čechách asi ojetinu v životě nekoupím.

Leave A Comment

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..