Už nějakou dobu mám mBank účet, který používám velmi sporadicky. A ještě než se pustíte do čtení tohoto článku, musím se přiznat, že jsem jistým způsobem vytížená na způsob jednání všech možných právních subjektů ke svým klientům. Kvalita každé společnosti se totiž ukáže přesně podle okamžiku, kdy se objeví nějaký zádrhel. To si pamatujte.
Začalo to tedy takhle. Tento týden mně přišlo velmi romantické psaní od mBank a vypadalo přesně takhle:
——————————————————————————————————————————
První, co mě napadlo bylo něco ve smyslu, proč kvůlu třiceti korunám takový tyjátr. Jen dodám, že se jedná o klasický běžný účet, který v zásadě banka nejvíce propaguje.
Nic nesplácím. Jen si občas prostě pošlu na tento sporadický účet peníze, které logicky utratím. Že mi sama banka dovolila někdy v polovině srpna překročit pár korun ani nepovažuji za svou chybu. A že mi za dva měsíce přijde takový email, je pro mě docela šok.
Profesionální komunikace v praxi. Bez urgencí.
Komunikačních kanálů, jak zastihnout svého klienta může být několik. Pravda, pokud mi posílali urgenci v podobě SMS, nezastihli mě, protože českou SIM jsem neměla v telefonu od doby, co mám anglické číslo. Poštou? Doma by mě snad na dopis z banky upozornili, ale tajně doufám, že mBank šetří naše lesy. No a pak email. A na ten mi nic nepřišlo.
Když dokázali natvrdo emailem poslat takovou vyhrůžku, ptám se proč nemohli předtím stejně tak upozornit na, že je necelých třicet korun v mínusu bolí a ať si to dorovnám. Bylo by to bezesporu na místě, ještě než se rozhodnou spustit taková sladká „proklientská“ bububu. A ano, nepřišla mi jediná urgence. Dokonce ani v internetovém bankovnictví jsem nenašla jedinou zprávu o dluhu nebo výzvu k doplatku.
Banka tím v podstatě otevřeně ukazuje, že v okamžiku, kdy jen lehce překročíte pomyslnou čáru jejích pravidel, co si ani sama nedokáže ohlídat, nezdráhá s vámi jednat jako s podřadnou existencí nad níž stojí se vztyčeným prostředníčkem a v druhé ruce drží pomyslný plamenomet. Je tohle opravdu nutné?
Jelikož mě zaujalo to „pseudojméno“ odesílatele mailové adresy od větrné Káči, zkusmo jsem do Brebank poslala reakci. (pravopisní hnidopichové prosím ignorujte chyby, bylo to psáno v rychlosti z telefonu v omezeném čase).
——————————————————————————————————————————
——————————————————————————————————————————
Přišla automatická odpověď. V polštině. A pak už nic. Tak trochu blbej vtip. Chápejte, vyhrožují vám exekucí kvůli třiceti korunám a když se rozhodnete promluvit skrze email, tak si vaše panstwo takhle oblafnou.
——————————————————————————————————————————
——————————————————————————————————————————
Možná je fakt lepší si zaplatit někomu měsíčně pár korun, aby vás profesionálně upozornil na nepovolený deficit a dostanete slušného zacházení. Pokud se takhle chovají při takovém malém nedorozumění, co když nastane skutečný zádrhel?
Pro mě si po této zkušenosti nezaslouží více než být vedlejším nebo sporadickým využíváným účtem, v němž je hrozba zádrhelů nulová. Protože nikdy nevíte, co vás čeká a co budete od své banky chtít nebo potřebovat. A určitě byste v tu chvíli od instituce, co má na starost vaše peníze, nechtěli na svůj problém dostat automatickou odpověď v polštině.
PS: Tak snad se mBank polepší a vy, kdo zasedáte v řídícím křesle společnosti se ujistete, že vaše hlavní komunikační cesty s klientem jsou dobře zajištěné. Všechny.
První, co by mě napadlo, je phishing. Ale je fakt, že tam není žádný odkaz…
Je to krajně diletantský způsob, banky jsou si v tom podobné.
Asi se mnou autorka nebude souhlasit, ale divím se, že přednostně nehledá chybu u sebe.
Jsem na mobilu, takže nevidím citované zprávy z banky, ale chápu to tak, že se na svém účtu dostala do mínusu, aniž to zjistila – pravidelně si nekontroluje prohyby a zůstatky na svých účtech a pak se rozčiluje.
Pravděpodobně na to bude mít vliv to, že žije v Anglii, protože zrovna tam jsou silná omezení co se týče vymáhání drobných pohledávek a tak je firmy často nevymáhají a lidé na to často hřeší (zkratka drobné dluhy se neobtěžují platit, protože ví, že jim nic nehrozí a je vysoká šance, že je nikdo ani vymáhat nebude).
Takže očekávám, až/jestli se vrátí do ČR, tak napíše srdcervoucí článek, kterak ji exekutor připravil o desítky i stovky tisíc kvůli bagatelnímu dluhu, na který zapomněla a na který ji nikdo neupozornil.
Lidé si čím dal více zvykají na to, že za jejich problémy je zodpovědný někdo jiný, hlavně ne oni :(
Dobry den,
hned zpocatku upozornuji na fakt, ze si potrpim na jednani banky se svym klientem. Nejde vubec o to, ze jsem byla dluzna nejakou castku a je to na mou zodpovednost. Jde o zpusob jednani ze strany banky, ktery tu pan kolega priznacne nazval diletantskym. Ze prekrocim urcitou hranici preci neznamena, ze mi banka posle z polskeho emailu vyhruzku a bude se opirat o to, ze mi posilala urgence, kdyz mi neprisla jedina.
Jak je mozne, ze mi banka byla schopna dodat primo mailem dopis takoveho sileneho zneni, ale ani jednou nemela prostor slusne napsat – dobry den, prosim uhradte tolik a tolik na vas bankovni ucet, jedna se dluznou castku z toho a toho data, dekujeme. Tak nejak bych si teda tu urgenci predstavovala. Ja bych obratem zaplatila a ahoj. Jenze banka mi narovinu vpalila cosi se soudy, exekutory a podobne jaloviny. Naprosto zbytecne se mnou jednala jako s nejvetsim dluznikem a zpronevercem. Castku jsem samozrejme hned obratem uhradila, mimochodem odpovedi na email uz se mi pak ani nedostalo.
Ty vlivy z Anglie s drobnymi pohledavkami neznam a v Anglii nejsem takovou dobu, abych s tim mela zkousenosti (ne, ze bych zrovna po takovych touzila).
Takze mi v tomto pripade prijde zbytecne michat zodpovednost za sve jednani s tim, jak nekdo s nekym jedna. To jsou dve odlisne veci. A clanek je o tom, jak se mnou nekdo nehezky jednal, nikoliv o tom, ze bych se dostala do nejakych z vami predikovanych problemu.
Mejte se hezky.
Jak jsem psal, předně byste se měla zastydět, že řádně a včas nehradíte své závazky. MBanka Vás možná nepozornila tím nejlepším způsobem, ale jestli jsem to správně pochopil, stále Vám neúčtovala žádný poplatek. To třeba v Citi by Vás ani neupozornili a rovnou Vám napálili 550 Kč poplatek, to byste skákala asi metr vysoko, jak to, že Vaše lajdáctví někdo netoleruje.
Ano, asi na to koukám jinak než Vy, ale štvou mě dlužníci, kteří neplní své závazky a když jsou na to upozorněni, tak vyskakují jak čertík z krabičky a ohánějí se tím že nebyli upozorněni a že se k nim okolí nechová slušně a že je nechápe a nedává jim možnosti a že nemůžou postupně splácet, atd. Tedy předně to chce zamést si před vlastním prahem a řádně plnit své závazky.
Mně se například před pár dny stalo, že jsem zapomněl zaplatit vyúčtování na mobil – přišla mi SMSka s upozorněním a „výhružkou“, že jestli nezplatím do 7 dnů, tak mi pošlou písemnou upomínku a naúčtují 113 Kč. Ani ve snu by mě nenapadlo se na operátora rozčilovat a to ani v případě, že by tu SMSku neposlal, protože je MOJÍ povinností si hlídat, zda plním své závazky a pokud ne, musím být připraven nést následky.
Cela pointa je v tom, ze jsem vybirala v GBP a banka me nechala vybrat vic nez jsem mela na ucte. Ja byla presvedcena o tom, ze je vse v poradku, ale bohuzel jsem vybrala tak, ze se mi zustatek pmalicko pohnul do minusu. V den vyberu jsem mela kurz prepocitany spravne, jenze se to pak pohnulo. A z toho vznikla tato nehoda minusu, ze ktere pak na me prisli bububu.
Jinak viz dnesni reakce mBank (a tim bych to cele uzavrela, mejte se):
Vážená paní Filkuková,
dovolte mi reagovat na Váš podnět, uveřejněný na Vašem blogu, týkající se e-mailové zprávy, zaslané dne 23.10.2013 v souvislosti s nepovoleným debetním zůstatkem na osobním účtu mKONTO.
Na základě uvedeného podnětu jsme prověřili celou událost a bylo zjištěno, že k odeslání e-mailu se zmíněnou textací došlo vlivem technické chyby. Překročení zůstatků na účtech je v mBank monitorováno systémem a při přečerpání účtu nad povolený rámec je automaticky generována zpráva, jejíž textový obsah má především informační charakter. Bohužel zde systém chybně přiřadil k automaticky zaslané zprávě jinou textovou šablonu, která se týkala vymáhání pohledávek, což samozřejmě nebyl Váš případ.
V této souvislosti bych ještě rád uvedl na pravou míru, jak mohlo dojít k přečerpání účtu mKONTO do nepovoleného debetu. K překročení zůstatku na Vašem účtu došlo z důvodu zaúčtování karetní transakce – výběru z bankomatu ve výši 100,- GBP. Tento výběr byl uskutečněn dne 15.8.2013 a k jeho zaúčtování došlo dne 18.8.2013. V den provedení (autorizace) karetní transakce je částka platby / výběru na účtu blokována a jakmile si obchodník (provozovatel bankomatu) platbu vyžádá, dojde k jejímu zaúčtování a zárověň je odstraněna autorizační blokace. Je-li taková transakce uskutečněna v českých korunách, nebývá zde obvykle problém. Pokud je však transakce provedena v jiné měně, může vlivem vývoje měnového kurzu dojít k rozdílu mezi částkou blokovanou a skutečně účtovanou a pokud za toto období kurz měny mírně stoupne a na účtu již není dostatečný disponibilní zůstatek, je zbývající část transakce zaúčtována do nepovoleného debetu.
Závěrem bychom se chtěli vyjádřit k obdrženému automatickému e-mailu, který jste obdržela jako reakci na Váš dotaz. V tomto případě bychom Vám chtěli poděkovat za upozornění, jelikož nám tato skutečnost nebyla známa. Uvedenou věc jsme postoupili našemu technickému oddělení za účelem sjednání nápravy.
Přijměte, prosím, jménem mBank omluvu za vzniklé nepříjemnosti. V případě jakýchkoli dotazů, či nejasností, mne neváhejte kontaktovat.
S pozdravem a přáním hezkého dne
Petr Brandejs
specialista zákaznické péče
mBank
sídlo: Sokolovská 668/136d, Praha 8, 186 00
Ahoj,
puvodni zneni mailu bylo nestastne ale ja bych zase na druhou stranu ocenil ze I po cerpani do minusu nedoslo k zadne sankci. Pokud se nepletu vsechny „bezpoplatkove“ banky maji celkem velke postihy za jakekoliv prohresky. Jinak finalni reakce je pekna a komentoval bych ji „pozde ale prece“.
Drzim palce v novem zivote a at vam to s „muzem“ klape.
Pavel